Får väl (igen)

ta och skriva här vad det är för något som är trasigt med min lilla pigge..

Är ju några som har frågat vad det är


Maja föddes med Hydronefros som är på svenska vatten njure..Och dubbel system..

ochmed dubbel system menar jag att hon har 4 st njurar 4 st urinledare...


Ovan för hennes riktiga njurar har hon extra..och på höger sida var det bara skräp..
alltså det fanns ingen funktion..Och med något som inte "lever" i en kropp kan det ställa till problem...
så dom valde då att ta bort den delen eller delarna..

Vikken gjordes nu den 15 nov.


På vänster sida har hon också en extra njure övanför sin egna.. och denna samlar urin alltså
den tömmer inte sig som den skall. Och kan man inte tömma sig på urin utan det liksom bara
ligger så växer där
så småning om bakterier..vikket inte alls är så bra.

Så maja har fått gå på proylax medicin ända sen hon föddes... trimitropin hette den första
 hon fick men den sen fick hon andra bakterier som inte denna medicin tog. Så då ändrade
dom till Furandantin
som hon fortfarande har 2*5mg om dan.

Hon tar den som inget annat... ja hon vet ju inget annat utan tror att det skal vara så..
men hon vet ju inte om det eftersom jag blandar den i dryck eller gröt.



Denna vänster sida har vi även haft en Nefrostomi på , men det funkade inte alls som det
var tänkt.. eller jo det gjorde det väl men maja är ju rörlig och tar tag i allt som är i
närhet och hon har kompisar
och dom leker... sen blev det infektio, blod i slangen osvosv... så det var inte mer än
strul med den jävla slangen..

Nu när vi låg inne på 61:an så hade hon fått en urinvägsinfektion antagaligen ifrån
denna njur del... eftersom hon kissade var.. så hon hade en bakterie som heter
 "sebdomona"
eller jag kallade den
 för sebbe o mona för det lät som man sa så..
 sen hade hon den vanliga bakterien kolibakterien som man oftast
har när man har uvi.


Så en v fick vi ligga inne för detta.

Då kom det även på tal om att göra en ny nefrostomi på maja men det satte jag och majas
pappa stopp för... för att ha sånt strul igen det går jag bara inte med på...

sen skall ju hon börja på dagis.. och att bara ha på sig ett par vanliga byxor det gick inte.
utan jag och Maria ficl sy och trixa och fixa och det var bannemig inte så skoj..
och ändå blev det ändå inte bra..

Sen byta förband bar 5te dag...gjorde visserligen det själv så det gjorde inte så mycket..
men man vågade inte lämna bort henne eller åka längre bort OM nu något skulle hända...

Så den op avblåstes som tur var.


En nefrostomi är en slang dom sätter i njuren som sen går ut i en urin påse..
typ som en kad i njuren kan man också förklara det som.



Denna sjudom som hon har såg dom redan i magen i v 18.

och det finns ingen förklaring till varför det blev så här... utan det är slumpen eller så var det
ärftligt men den biten kunde vi avstå för ingen har det problemet.


Så vi fick oss en mycket speciell flicka... som vi är mycket stolta över.


Fråga gärna jag svarar så gott jag kan..


Hoppas ni som frågat förstår lite mera om Pigge nu..


Kommentarer
Postat av: tinkerbellan

är hon helt frisk nu??

2007-11-21 @ 22:54:47
URL: http://www.tinkerbellan.webblogg.se
Postat av: tinkerbellan

okej.. det viktigaste e iaf att hon mår bra ändå.. o det tror jag hon gör hon ser ju så glad ut på bilderna.. sötnöten..

2007-11-22 @ 08:44:59
URL: http://www.tinkerbellan.webblogg.se
Postat av: Miia

Tack Linda för förklaringen!!!
Jag hoppas att om det nu inte går att 2bota" att lilltejjen får leva ett så "normalt" liv som möjligt!
hon verkar oerhört stark och tålmodig så det kommer gå kalasfint!
Men kan inte vara lätt att börja sitt liv med sjukdomar och sjukhus!
Take care!

2007-11-22 @ 11:29:57
URL: http://miian.blogg.se
Postat av: Rebecca

Hej! Ledsen att din fina dotter har drabbats av sådan otur här i livet!
Lider med henne, då jag har hydronefros själv, dock inte lika extrem som Majas, men jag vet hur det känns..
Ta hand om er! Kram

2008-01-18 @ 09:22:22
URL: http://prinsessannoelle.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0